Rad od kuće i prije pandemije koronavirusa postao je vruća tema jer je razvoj tehnologije i efikasnih alata za rad na daljinu omogućio rad od kuće u sve većoj mjeri i za sve više pozicija. Dok su se neka istraživanja usmjerila na učinkovitost, kao primjerice istraživanje na 16.000 zaposlenika kineske putničke agencije Ctrip koje je pokazalo kako je radna učinkovitost porasla za 22% nakon što je cijeloj kompaniji pružena mogućnost odabira željenog načina rada, druga istraživanja usmjeravaju se više na psihološke aspekte rada od kuće, koji mogu uključivati bolji balans poslovnog i obiteljskog života, veće zadovoljstvo poslom, ali i osjećaje socijalne izolacije, prekomjeran rad ili brisanje granica između privatnog i poslovnog. Međutim, ključni čimbenik u svim istraživanjima je da je u većini slučajeva riječ o izboru koji je pružen zaposlenicima, ili nečemu što je poznato unaprijed prije samog zaposlenja. Danas su se mnogi našli u situaciji da prisilno rade od kuće jer nemaju drugog izbora. Takva situacija može dovesti do visokih razina stresa, naročito zbog nespremnosti na situaciju. Stoga u nastavku donosimo kratak pregled prednosti i mana rada od kuće, ali i konkretne savjete za prebroditi nastalu situaciju.

Zašto neki uopće biraju raditi od kuće?

Ovo pitanje možda si postavljate ako ste zbog ove situacije krenuli s radom od kuće i nimalo se ne osjećate dobro u vezi toga. Nekoliko je ključnih prednosti zbog kojih pojedinci kad im je pružen izbor biraju raditi od kuće, a postoje i prednosti za same poslodavce kad je riječ o ovakvom načinu rada.

Smanjeno vrijeme putovanja

Možda i najočitija prednost rada od kuće – čim se probudite, praktički ste već u uredu. Nema više gužvi u prometu ili javnom prijevozu, niti gubljenja sata do dva dnevno (ili više!) samo kako bi došli do posla. Vaš osmosatni radni dan sad je uistinu osmosatni. Na ovaj način smanjuje se i zagađenje okoliša, stoga se nadajmo da će i ova kriza imati barem neke pozitivne posljedice za svijet u globalu.

Bolji balans privatnog i poslovnog

Svo to ušteđeno vrijeme doprinosi i boljoj ravnoteži poslovnog i privatnog života. Osim više vremena, radom od kuće postiže se i to da se mini kućne krize ili sitni kućanski poslovi mogu obaviti tijekom dana, a izgubljeno vrijeme lako se kompenzira. Oni koji imaju djecu bit će zadovoljni time da ih vide više, iako ne mogu izravno provoditi vrijeme s njima, ali gubi se osjećaj kao da se propušta cijelo odrastanje.

Povećana fleksibilnost

Fleksibilnost se često ističe kao najvažnija prednost, a uz rad od kuće često u paketu ide i fleksibilno radno vrijeme. Na taj način zaposlenici si mogu rasporediti radno vrijeme kroz dan kako njima odgovara i iskoristiti mogućnosti kuhanja nutritivno bogatog ručka, dužeg spavanja, odlaska u trgovinu za vrijeme radnog vremena, ili jednostavno pauze za odmor bez gubitka radne učinkovitosti.

Prednosti za poslodavce

Osim prethodno spomenutog porasta u produktivnosti, osiguravanje mogućnosti rada od kuće poslodavcima smanjuje troškove najmova ureda i s tim povezanih troškova, te povećava bazu kandidata u kojoj mogu tražiti djelatnika jer možda upravo kvalitetan kandidat nije u mogućnosti raditi iz ureda zbog invaliditeta, obveze brige o djeci ili starijem članu obitelji ili jednostavno dislociranosti.

Druga strana novčića

Ipak, kao što su se neki od Vas zasigurno uvjerili u ovom periodu, rad od kuće nije uvijek savršen, a neke prednosti mogu postati i zamke.

Socijalna izolacija

Unatoč svim svojim prednostima, Teams, Zoom, Skype i Slack ipak ne mogu zamijeniti kontakt licem u lice i osjećaj pripadanja koji se postiže u uredu. Štoviše, čak 60% zaposlenika koji rade na daljinu navode socijalnu izolaciju kao glavni nedostatak. Prvenstveno je to zbog toga što ljudi u poslu, ali i u životu općenito, konstantno koriste socijalne usporedbe kako bi procijenili svoj rad i svoje ponašanje.

Prezentizam

Kako dokazati da ste bili produktivni ako Vas nitko ne vidi jer niste u uredu – za mnoge je odgovor, svjesno ili nesvjesno, raditi duže. Upravo ovo posljedica je nedostatka socijalnih kontakata, a time i socijalnih usporedbi. Osim toga, djelatnici koji rade od kuće češće rade bolesni i brže se vraćaju na posao nakon bolesti, što doprinosi tome da se bolest često i produži zbog nedovoljnog odmora i oporavka.

Brisanje granica

Povećana fleksibilnost uz sve svoje prednosti donosi i manu brisanja granica između privatnog i poslovnog života. Dok za neke ovaj način rada doprinosi ravnoteži, kod nekih se stvara osjećaj da moraju stalno biti dostupni, te zbog prelijevanja negativnih emocija izazvanih poslom u obiteljski život i obratno. Upravo onaj sat putovanja do i od posla je koristan za ”resetiranje” i prebacivanje iz jedne uloge u drugu, te su stoga paradoksalno u nekim situacijama obiteljski odnosi bolji iako se provodi manje vremena.

Distrakcije vs deprivacija podražaja

S jedne strane, rad od kuće može biti prepun sitnih distrakcija, naročito ako ne živite samostalno i/ili ako imate ukućane s manje razumijevanja, naročito djecu što može dovesti do iritabilnosti. S druge strane, rad od kuće može biti podražajno izrazito prazan, jer gledate u istu okolinu kao i svaki drugi dan i kao i nakon posla, te nema izlazaka vani, novih iskustava i ostalih ljude.

Što napraviti?

Prihvatite situaciju

Iako za mnoge rad od kuće nije bio izbor, i nije izbor koji bi inače napravili, trenutno je realnost. Prvi korak prema promjeni bilo koje situacije je prihvaćanje nove realnosti i poduzimanje koraka koji vode boljem. Negiranje i samosažalijevanje mogu biti instinktivne reakcije, ali nisu adaptivne. Podsjetite se da je ovo samo privremeno i da će se stvari jednom vratiti na staro.

Pronađite podršku u kolegama

To što ne možete birati ujedno znači i da niste sami u radu od kuće – ista sudbina zadesila je sve kolege u ovom trenutku. Komunicirajte s njima, iskoristite ovu situaciju za stvaranje prisnijih odnosa i podržavajte se međusobno. Na taj način možete ublažiti posljedice socijalne izolacije koji se često vežu uz rad od kuće.

Odredite si smjenu

Koliko god fleksibilnost koju pruža rad od kuće bila privlačna, kod djelatnika neiskusnih u ovoj praksi može lako dovesti do brisanja granica poslovnog i privatnog, prekomjernog rada i pada u produktivnosti. Ako Vas muči nedostatak motivacije, uzimate toliko pauza da više niste sigurni koliko ste radili ili sve češće uviđate da Vam radni dan završi tek u 10 sati navečer, možda je korisno da si odredite fiksnu smjenu, a ostatak dana se isključite.

Ured u domu

Ako ste u mogućnosti, odvojite kutak doma koji će Vam služiti kao ured, u kojem će biti što manje distrakcija, te koji će biti ergonomski prilagođen radnim zahtjevima. Možda je upravo sad trenutak da uložite u novu sjedalicu za računalo, novi stol, ili barem novu podlogu za miš s potporom za zglobove. Uredite si prostor za rad s biljkama, posterima ili ga prilagodite na način koji Vam odgovara kako bi povećali produktivnost i smanjili distrakcije. Ako osjećate da imate problema s motivacijom, možda je korisno i da se i sami sredite kao da idete na posao, čak ako to znači i stavljanje kravate! To će dodatno doprinijeti stvaranju radnu atmosfere i profesionalnog mindseta. To što možete raditi u pidžami, ne znači da je uvijek dobra odluka!

Preporuke za menadžere i poslodavce

Tehnologija i komunikacija

U mnogim organizacijama, ovo je prvi susret s radom od kuće, stoga možda još uvijek nisu uspostavljeni obrasci i kanali komuniciranja. To je potrebno napraviti odmah i standardizirati na razini cijele organizacije kako bi se osigurala neometana komunikacija unutar i između različitih timova. Postoji niz alata koji olakšavaju rad na daljinu, a s obzirom na trenutnu situaciju mogu se pronaći i različite pogodnosti. Primjerice, Microsoft je omogućio 6 mjeseci besplatnog korištenja premium verzije Teams aplikacije za poslovno komuniciranje i suradnju.

Brinite o svojim zaposlenicima

Iako više niste u kontaktu licem u lice, Vaša briga za zaposlenike ne staje u ovom trenutku. Štoviše, zbog opasnosti socijalne izolacije i negativnih emocija povezanih s tim, za vrijeme rada od kuće potrebno je redovno održavati kontakt sa zaposlenicima i provjeravati njihovo stanje, te osigurati komunikaciju putem video poziva što je češće moguće.

Jednaki uvjeti

Iako se način rada promijenio, ne moraju i uvjeti. Naglasite zaposlenicima kako i dalje imaju pravo na bolovanje i kako se ne očekuje od njih da rade više nego što bi to bio slučaj u uredu. Na redovitoj bazi provjeravajte učinak i dajite povratne informacije koje su u skladu s realnim očekivanjima, kako bi spriječili brisanje granica između privatnog i poslovnog.

Zaključno

Najvažnije je u ovom procesu da upoznate sebe. Do sada ste već vjerojatno svjesni osobnih nedostataka kad je riječ o radu kod kuće, bilo da je problem u manjku motivacije i distrakcijama ili u pretjeranom radu i brisanju granica između privatnog i poslovnog. U suradnji s kolegama i menadžerom uspostavite jasne granice, jasnu komunikaciju i sustav podrške koji će Vam pomoći da kratkoročno prebrodite ovo razdoblje. Možda ovo bude prilika i za redefiniranje nekih politika kompanije koje do sad nisu bile u prvom planu.