Blagajnica hoće ići na more, ali ima li za COVID test? Vremena su se promijenila i umjesto raspravljanja o tome tko ostavlja najviše ”manče” i što ponuditi osim mora i sunca, u fokusu je prošle godine bilo pitanje: hoće li sezone uopće biti? Sezone je prošle godine ipak bilo, a pokazala se boljom od očekivane i na razinama od otprilike 60% u odnosu na prošlu. Barem u ljetnim mjesecima, dok je predsezona bila gotovo nepostojeća.

 

Prošle godine lockdownom je obuzdano širenje virusa, a podignut je netom prije početka sezone. Iako su se pojavom drugog vala pojavili kritičari koji su rekli da lockdownom zapravo nismo napravili ništa, pitanje je kakve bi brojke bilo da je Hrvatska doživjela sudbinu nekih opuštenijih zemalja, kad znamo da je sigurnost prošle godine bio jedan od najvažnijih kriterija prilikom putovanja.

Sezona se još jednom bliži, a ove godine iz lockdowna izlazimo nešto ranije, već u ožujku. Ove godine u priču se umiješalo i cjepivo, ali i puno veća spremnost svih zemalja na novu situaciju. U nastavku donosimo pregled tri velika istraživanja o turističkim planovima za 2021. godinu i značenju toga za hrvatski turizam.

Trivago: potrošači bi se odrekli ušteđevine i posla da bi ponovo putovali

Globalna platforma za pretraživanje smještaja trivago u siječnju je provela istraživanje na 2.000 odraslih iz SAD-a i Velike Britanije. Iako su pitanja postavljena bila u malo neozbiljnom tonu, mnogo otkrivaju o osjećajima vezanim uz putovanja ove godine.

Većina kaže da razmišljajući o svom prvom putovanju ove godine osjeća uzbuđeno i sretno, što je potkrijepljeno time i da bi se 25% odreklo ušteđevine kad bi mogli krenuti na put odmah sad, a oko 40% ispitanika odreklo bi se i seksa na godinu dana kad bi to značilo da mogu već danas pakirati kofere!

Istraživanje mnogo govori o važnosti putovanja kao oblika brige o sebi pa se 80% ispitanika slaže da im je to ključan faktor u kvaliteti života, a isto toliko i da je nemogućnost putovanja jedna od najgorih posljedica pandemije.

Zanimljiv podatak iz istraživanja je da je mnogo ljudi u nedostatku putovanja i redovnih aktivnosti krenulo otkrivati nove hobije, i pronašlo strast u novim hobijima, te otprilike dvije trećine njih vjeruje da će odabrati odmor povezan s novim hobijem. Možda je to prilika za obogaćivanjem ponude različitih sportskih i ostalih sadržaja koji su sastavni dio različitih hobija kako bi se privukla još šira publika.

Tripadvisor: putnici ne čekaju da bi napravili planove

Istraživanje Tripadvisora napravljeno je na šest glavnih tržišta (SAD, UK, Australija, Italija, Japan i Singapur), a kroz njega se ističe se nekoliko glavnih trendova na koje treba obratiti pozornost.

Prvo i osnovno je da putnici planiraju putovanja u drugoj polovici godine, ali planiraju već sad. Istražuju se destinacije i smještaj, a traže se međunarodna odredišta – 85% pretraga u siječnju odnosilo se na međunarodne pauze u drugoj polovici godine. Dakle, putnici se već sad osjećaju sigurnije oko mogućnosti putovanja u 2021., a tome pridonosi i cijepljenje koje pozitivno utječe na samopouzdanje putnika – pritom će brzina kojom vlade provode mogla biti jedan od ključnih faktora za turizam ove godine.

Ipak, osim međunarodnih putovanja, trend lokalnih putovanja nastavit će se nakon pozitivnih iskustava mnogih prošle godine, pa gotovo dvije trećine ispitanika planira i barem dva lokalna, kratkoročna putovanja. Ovi putnici manje su skloni rezervacijama unaprijed, pa su izrazito pogodna skupina za zahvaćanje oglašavanjem u bilo kojem periodu godine, naročito jer lokalna putovanja zbog kraćeg karaktera često ne ovise ni o sezonskim varijacijama u tolikoj mjeri kao međunarodna.

Airbnb: ponovno povezivanje je glavni motiv

Konačno, istraživanje Airbnb-a na velikom uzorku u SAD-u, pokazalo je kako je glavni motiv ponovno povezivanje s obitelji i zajednicom koje je izostalo prilikom pandemije. Birat će se lokacije koje su idealne za obiteljske odmore jer se prednost daje osobnijim i smislenijim putovanjima, a naročito boravku u prirodi. Ipak, mlađi dio populacije ipak će dati prednost novom iskustvu ili odredištu, možda prvenstveno jer osjećaju da su prošle godine propustili priliku za istraživanjem.

Istraživanje Airbnb-a pruža uvid i u poslovna putovanja za koja je pokazano malo emocionalne vezanosti, a više od trećine ispitanika očekuje da će putovati manje zbog posla nego prije. S druge strane, dolazi do porasta digitalnih nomada zbog sve većeg rasta rada od kuće, pa je popularno iznajmljivanje kuća za odmor na duži period – što je područje u kojem bi Hrvatska mogla mnogo toga ponuditi, a najviše hrvatski otoci koji se često spominju u kontekstu digitalnih nomada.

Što nas dakle čeka?

Ako sumiramo ova tri istraživanja, dobivamo to da je želja za putovanjima veća nego ikad. Ta želja kanalizira se kroz novi optimizam potaknut cijepljenjem i većom spremnosti svih zemalja na sezonu u novom normalnom i manifestira se kroz planiranje putovanja, ali prvenstveno u drugoj polovici godine. Ako Hrvatska uspješno odgovori na pitanja sigurnosti, ova sezona mogla bi biti i bolja od prošle.

Što to znači za oglašivače? Oni u području turizma trebali bi oglašavati već sada, dok gosti još uvijek planiraju svoja nova putovanja, a za sve ostale – ugledajte se na putnike i iskoristite priliku odmah rezervirati oglašavanje za ljeto na najfrekventnijim lokacijama – ni ove godine ne možete pogriješiti.