Sljedeću nedjelju, 28.03. dolazi nam još jedno pomicanje sata, ovog puta na ljetno računanje vremena. I dok autor ovog teksta smišlja kako će nadoknaditi izgubljeni sat sna, većina ljudi u Hrvatskoj veseli se dolasku njihovog preferiranog načina računanja vremena. Prema anketama, većina Hrvata je za ukidanje promjena sata i za ostanak na ljetnom računanju vremena.

Želja im se možda ispuni jer se nagađa kako bi ove godine moglo biti posljednje pomicanje sata u Europskoj Uniji. Članice koje se odluče na ljetno računanje vremena u listopadu će nastaviti normalno spavati uz nešto kasnije svitanje, dok će za one zemlje koji se odluče na zimsko računanje listopad označavati zadnji sat sna koji će ”ukrasti”. Ipak, nije još posve jasno hoće li to zbilja biti tako pa ćemo pričekati dok ne dobijemo službene informacije, a za sada se usmjeriti na ponašanje ljudi uslijed pomicanja sata.

Zašto uopće ukidanje?

Prije svega – malo povijesti. Pomicanje sata uvedeno je prvenstveno zbog uštede električne energije i boljeg usklađivanja dnevnog svjetla s radnim vremenom i navikama ljudi. Danas je ušteda električne energije zanemariva, jer se koriste znatno štedljiviji izvori energije, ali pokazalo se da ima i negativnih posljedica pomicanja sata.

Točnije, pomicanje sata potiče stres, nesanicu i bolesti srca, a pojedine skupine imaju posebnih problema s prilagodbom. Nije riječ samo o pomaku od jednog sata, zapravo se cijeli naš biološki sat koji je usklađen s cirkadijurnim ritmovima pomiče, što znatno utječe na razine pozornosti i energije. Ne čudi stoga da je u tjednu nakon pomicanja sata najviše automobilskih nesreća, stoga oprezno vozite nakon nedjelje. Srećom, sve više je rada od kuće pa se nadamo da ove godine neće biti toliko negativan efekt!

Kako kupujemo kad se mijenja sat

Nije iznenađujuće da Hrvatska želi ostati na ljetnom računanju vremena – ipak smo turistička zemlja, a to bi značilo da turisti imaju sat vremena dana duže za uživanje u različitim aktivnostima, a da ih ujutro neće prerano probuditi izlazak sunca na dugo iščekivanom odmoru.

Istraživanja su pokazala kako se pri ljetnom računanju vremena više troši, kupuju se raznolikije namirnice, voljni smo platiti više za iste namirnice, a ostavljaju se i veće napojnice! Dobro je stoga da i naši turisti što duže uživaju u ugodnom suncu, što sigurno neće zamjeriti ni vlasnici kafića i restorana.

Velika prednost za retailere je što u uvjetima dnevnog svjetla nakon posla, više ljudi odlučuje posjetiti neku trgovinu, a ne samo otići kući. Iz tog razloga, oglašavanje u poslijepodnevnim satima postaje sve učinkovitije, jer se kupce zahvaća u posljednjim trenutcima odluke prije kupnje, a može ih se i potaknuti na kupnju s obzirom na to da imaju više energije i traže raznolikost, kako je već rečeno.

Iskoristite period nakon pomicanja sata za oglašavanje putem Hodajućih reklama u popodnevnim satima i zahvatite sve brojniju publiku na ulicama. Svakako iskoristite i parkove u kojima je znatno povećan promet u popodnevnim satima, upravo zbog produživanja dana. Oglašavajte se više, jer kupci troše sve više!