Stigla nam je i veljača, popularno zvana mjesecom ljubavi (u sjajnom marketinškom pokušaju da se poveća potrošnja kroz duži period), naravno, zbog Valentinova. Praznika ljubavi za koji mnogi koriste priliku kako bi iskazali svojim partnerima koliko im znače, dok drugi ipak viču kako je riječ o odurnoj komercijalizaciji ljubavi. Dapače, nekad nam se čini kao da su ti komentari sve glasniji iz godine u godinu, ali kao što ne laže ni srce, ne lažu ni brojke!

Ljubav je u porastu!

Pregledom trendova na tržištu, dalo bi se zaključiti kako živimo u svijetu punom ljubavi! Iz godine u godinu sve više raste ”ljubavna ekonomija”, čak pet puta brže od svjetske ekonomije, a od 2017. je potrošnja za Valentinovo rasla 17%.

Kad je riječ o Hrvatskoj, podaci pokazuju kako je u odnosu na 2017. potrošnja u tjednu prije Dana zaljubljenih porasla za 45%, a ukupni broj transakcija za 68%. Rastu sve kategorije karakteristične za Valentinovo, pa je u protekle tri godine broj transakcija u restoranima porastao za 57%, potrošnja na nakit za 65%, a za čak 92% se povećala potrošnja na cvijeće.

Kako pokazujemo ljubav?

Ako gledamo što se točno poklanja za Valentinovo, svi svjetski trendovi govore jednu stvar: doživljaji se preferiraju u odnosu na tradicionalne darove. Sve je više kupaca koji će svojoj voljenoj osobi priuštiti večeru u restoranu (33%) ili odmor u hotelu (28%). Naravno, istraživanja su rađena u ”normalnim” uvjetima, a u ”novom normalnom” to uglavnom ipak neće biti moguće jer je većina doživljaja – zatvorena za javnost. Stoga ove godine retaileri imaju veću priliku nego ikad privući kupce i preusmjeriti milijune transakcija u svoje blagajne. Koji retaileri imaju najbolje šanse?

Osim iskustava, najviše se kupuju nakit, hrana (primarno čokolade koje su najpoželjnije u toj kategoriji), cvijeće, ali i odjeća i elektronika, pri čemu je odjeća najmanje popularan izbor koji želi samo 4% žena i 7% muškaraca, a elektroniku znatno više preferiraju muškarci od žena. Tko zna, možda se ove godine pojavi i neka sasvim nova kategorija koja će dijelom zamijeniti doživljaje do kojih se danas teško dolazi.

Poklon od srca

Jedan od zanimljivijih nalaza velikog Mastercard istraživanja o navikama kupovanja za Dan zaljubljenih je sigurno taj da kupci svoj osobni dodir darovima za Valentinovo daju kupujući ih u klasičnim trgovinama. Točnije, globalno čak 90% kupaca kupovinu za Valentinovo obavlja uživo u klasičnim trgovinama dok samo 6% kupuje putem interneta, a u Hrvatskoj je taj omjer još veći, pa čak 98% Hrvata kupuje u klasičnim trgovinama, a samo 2% online!

Za retailere je ovo svakako vrijedan podatak i može puno otkriti o najučinkovitijim načinima oglašavanja – OOH oglašavanjem poput Hodajućih reklama neposredno pred Valentinovo vjerojatno ćete zahvatiti ciljanu publiku u potrazi za poklonom s ”osobnim dodirom” i lako ih se može preusmjeriti upravo u vašu trgovinu ili pružiti dodatnu inspiraciju za poklon.

Ipak, koliko god se trudili oko poklona, prokrastinacija je nekad ipak jača od ljubavi, pa istraživanje otkriva i da se pokloni za Valentinovo najčešće kupuju u zadnji tren, a u posljednje je tri godine na dan 13. veljače globalno izvršeno čak 47,4 milijuna transakcija. Štoviše, transakcije od 11.-14. veljače povećane su za 31% na globalnoj razini u posljednje tri godine. Ovo je svakako još jedan vrijedan podatak za retailere – još uvijek nije kasno za oglašavanje, a oglašavanjem u posljednji tren možete postići izvrsne rezultate!

Teško je predviđati što nam donosi ova godina i kako ćemo se voljeti na socijalnoj distanci, ali ako se oslonimo na posljednje trendove, možemo pretpostaviti da ćemo i dalje svoju ljubav iskazivati kroz kupovinu znakova pažnje za svoje bolje (ili lošije) polovice.