Bliži nam se Božić, što znači da smo već duboko ušli u period božićnih reklama. Iako će kupci povremeno zakolutati očima kad ugledaju prve božićne reklame već u listopadu te još neko vrijeme izbjegavati božićne slatkiše na policama, one su izrazito važne za uvođenje u blagdanski duh kroz studeni i prosinac. Poznato je kako se pojedine krenu pripremati već u sedmom mjesecu, a u nastavku donosimo nekoliko savjeta za reklame koje „ostaju u sjećanju što nikad’ neće proć’!“

Što čini dobru božićnu reklamu

Emocionalna reakcija

Božić je vrijeme ljubavi, obitelji, zajedništva, darivanja, a sve to mora biti sadržano i u oglašavanju. Kupci će najbolje reagirati na reklamu koja kod njih izaziva pozitivne emocije. To naravno vrijedi neovisno o dobu godine, ali posebice za vrijeme ovako emocionalno nabijenog razdoblja. Zašto je tomu tako krije se malo ispod površine, točnije u našem nesvjesnom procesiranju. Iako se ljudi vole smatrati izrazito racionalnima, u velikoj mjeri djelujemo na temelju asocijacija, a ukoliko reklama kod nas izazove pozitivne emocije, te emocije krenut ćemo vezati uz brend i više ćemo ga preferirati. Upravo zato nostalgija je jedan od najjačih alata za božićne reklame, a izazivanja emocija neophodno je za uspjeh.

Izbjegnite komercijalno

Da, blagdani su vrijeme izrazito visoke potrošnje u odnosu na godišnji prosjek. Da, ljudi će zasigurno kupovati božićne poklone i krajnji cilj vaše reklame je prodaja. Svi to znamo, ali vaši kupci ne žele biti svjesni toga. Sve više je zastupljena percepcija kako je Božić postao pretjerano komercijaliziran praznik, a naglašavanjem samo ponuda ili samo uživanja u proizvodima, koliko god dobre te ponude bile ili koliko god proizvod bio korišten za blagdane, trgnut će kupce iz božićnog duha i postići kontraefekt. Umjesto toga, ovu priliku iskoristite da iskažete vrijednosti brenda, pružite im komunikaciju kakvu očekuju od vas, a uvijek je dobro poslužiti se humorom. Stavite fokus na vaše kupce, a ne na vaše proizvode.

Budite originalni

Iako ovaj savjet spada u kategoriju motivacijskih postera poput ”možete sve ako se potrudite” i sam po sebi možda nije od velike koristi, i dalje je neophodan za kvalitetnu božićnu reklamu. Većina brendova, retailera, manjih i većih tvrtki dio oglašavanja posvetit će Božiću i blagdanima, a kako bi se istaknuli u masi, potrebno je napraviti nešto zaista originalno. Postoji dobar razlog zašto se najpopularnije božićne reklame pripremaju od ljeta, a naglasak na originalnost je upravo jedan od njih.

Božić i COVID-19

Sve navedeno vrijedi u normalnim uvjetima, ali što vrijedi u novom normalnom? Iako je odgovor brendova na COVID-19 bio izrazito važan u oglašavanju na početku pandemije te je 72% kupaca uzimalo to u obzir prilikom kupnje, prema prvim istraživanjima o božićnim reklamama ta je brojka pala na 44%. Štoviše, samo 26% kupaca izrazilo je preferenciju za reklame koje uključuju odgovor brenda na krizu, dok je znatno veći udio preferirao reklame koje pružaju bijeg od trenutne situacije. Ipak, novi val i ”lockdowni” u pojedinim zemljama ponovno su vratili ove postotke na malo više razine (53%), a sve ovisi i o publici kojoj se obraćate, pa je za stariju populaciju najpogodnije uzimanje u obzir pandemije u oglašavanju.

Analizom trenutnih reklama, može se primijetiti kao nijedna ne spominje riječ ”covid” ili ”coronavirus” izravno, ali mali elementi u reklamama daju do znanja da je brend ipak svjestan novog normalnog. Konačan odgovor na pitanje kako napraviti božićnu reklamu 2020 poprilično je složen, ali može se svesti na to da reklama ne bi trebala ignorirati patnju kroz koju je prolazio velik broj ljudi ove godine i praviti se kao da je sve potpuno normalno, ali ne treba ju ni naglašavati. Taj balans možda će biti najvažniji faktor uspjeha ove godine.

Primjer dobre prakse: Coca-Cola

Naravno, nijedan tekst o božićnim reklamama nije potpun bez Coca-Cole, apsolutnog kralja blagdana i brenda koji je uspostavio toliko jaku asocijaciju s blagdanima da za neke oni počinju kad se krene emitirati reklama na TV-u. Ove godine, Coca-Cola je postigla taj balans iz prethodnog ulomka još jednom fantastičnom reklamom koja ima sve: emociju, vrijednosti, naglasak na kupce, osvrt na situaciju, ali naglasak na pozitivne emocije, a ne na one negativne.