Nakon pandemijske 2020. godine, 2021. bila je obilježena povratkom u normalno, iako je ipak riječ o nekom ”novom normalnom”. Zanimljivo je stoga pogledati što nam bihevioralne potrošačke metrike govore o ”novom normalnom” u kojem smo se našli i moramo poslovati, a i oglašavati.

Ljudi izlaze iz domova

Iako još nisu analizirani trendovi do kraja godine koja još traje, podaci iz pojedinih kvartala govore nam dovoljno o potrošačkim navikama u 2021., a govore kako se potrošnja izvan domova udvostručila. U prilog tome ide i činjenica da je potrošnja i u kafićima i restoranima došla do pred-pandemijskih razina, a po pitanju turizma osjetila je to i Hrvatska s 93% noćenja u odnosu na rekordnu 2019. godinu!

Samim time, po pitanju FMCG-a i beauty industrija ove godine bilježi vrtoglavi rast u skladu s procvatom društvenog života, dok su proizvodi za brigu o kućanstvu doživjeli pad.

E-trgovina se održala

Jedan od najznačajnijih efekata pandemije bio je nagli porast online kupovine. Izolacija u domovima potaknula je sve veći broj online narudžbi, a iako se očekivalo da bi moglo doći do pada 2021. zbog već spomenutog izlaska iz domova, to se ipak nije dogodilo.

Kupci su očito prepoznali prednosti online kupovine pa je udio u ukupnoj potrošnji na online narudžbe pao za samo 0.3%, s 14.5% u 2020. na 14.2% u 2021., što je i dalje značajan porast u odnosu na 9.2% u 2019. godini. Danas je sve važnije imati online trgovinu, a porast bilježe i dostave hrane koje su zadržale rast unatoč povećanju OOH potrošnje.

Kupujemo zalihe

Kad je retail u pitanju, 2021. se nastavio trend obavljanja manjeg broja većih kupovina. Umjesto gotovo svakodnevnih odlazaka u trgovinu, kupci sve više obavljaju velike tjedne kupnje. Također, ove godine kupci su mnogo više u blagdanskom duhu i kupuju prigodne artikle, planirajući veće proslave kako bi kompenzirali izostanak istih u 2020. godini. Izazov je stoga zadržati kupce jer samo 7% kupaca kupuje sve u jednoj trgovini i taj postotak je također u padu.

Vanjsko oglašavanje 2021.

Potrošnja na vanjsko oglašavanje doživjela je rekordan porast od 16% u 2021. godini, a više je naraslo samo digitalno oglašavanje, potpuno očekivano. Ne iznenađuje ovakav porast ako uzmemo u obzir porast vremena provedenog izvan domova u 2021. godini, ali i neke podatke specifične za vanjsko oglašavanje poput:

  1. 53% potrošača uočava OOH oglašavanje više nego prije pandemije, a najviše odrasli u dobi od 25-44 u velikim gradovima
  2. OOH oglasi procijenjeni su kao najkorisniji u promoviranju posebnih po