Nakon pandemijske 2020. godine, 2021. bila je obilježena povratkom u normalno, iako je ipak riječ o nekom ”novom normalnom”. Zanimljivo je stoga pogledati što nam bihevioralne potrošačke metrike govore o ”novom normalnom” u kojem smo se našli i moramo poslovati, a i oglašavati.

Ljudi izlaze iz domova

Iako još nisu analizirani trendovi do kraja godine koja još traje, podaci iz pojedinih kvartala govore nam dovoljno o potrošačkim navikama u 2021., a govore kako se potrošnja izvan domova udvostručila. U prilog tome ide i činjenica da je potrošnja i u kafićima i restoranima došla do pred-pandemijskih razina, a po pitanju turizma osjetila je to i Hrvatska s 93% noćenja u odnosu na rekordnu 2019. godinu!

Samim time, po pitanju FMCG-a i beauty industrija ove godine bilježi vrtoglavi rast u skladu s procvatom društvenog života, dok su proizvodi za brigu o kućanstvu doživjeli pad.

E-trgovina se održala

Jedan od najznačajnijih efekata pandemije bio je nagli porast online kupovine. Izolacija u domovima potaknula je sve veći broj online narudžbi, a iako se očekivalo da bi moglo doći do pada 2021. zbog već spomenutog izlaska iz domova, to se ipak nije dogodilo.

Kupci su očito prepoznali prednosti online kupovine pa je udio u ukupnoj potrošnji na online narudžbe pao za samo 0.3%, s 14.5% u 2020. na 14.2% u 2021., što je i dalje značajan porast u odnosu na 9.2% u 2019. godini. Danas je sve važnije imati online trgovinu, a porast bilježe i dostave hrane koje su zadržale rast unatoč povećanju OOH potrošnje.

Kupujemo zalihe

Kad je retail u pitanju, 2021. se nastavio trend obavljanja manjeg broja većih kupovina. Umjesto gotovo svakodnevnih odlazaka u trgovinu, kupci sve više obavljaju velike tjedne kupnje. Također, ove godine kupci su mnogo više u blagdanskom duhu i kupuju prigodne artikle, planirajući veće proslave kako bi kompenzirali izostanak istih u 2020. godini. Izazov je stoga zadržati kupce jer samo 7% kupaca kupuje sve u jednoj trgovini i taj postotak je također u padu.

Vanjsko oglašavanje 2021.

Potrošnja na vanjsko oglašavanje doživjela je rekordan porast od 16% u 2021. godini, a više je naraslo samo digitalno oglašavanje, potpuno očekivano. Ne iznenađuje ovakav porast ako uzmemo u obzir porast vremena provedenog izvan domova u 2021. godini, ali i neke podatke specifične za vanjsko oglašavanje poput:

  1. 53% potrošača uočava OOH oglašavanje više nego prije pandemije, a najviše odrasli u dobi od 25-44 u velikim gradovima
  2. OOH oglasi procijenjeni su kao najkorisniji u promoviranju posebnih ponuda za 31% odraslih osoba.
  3. OOH oglasi potiču relevantne radnje poput online pretraga (25%) i posjeta web stranicama (23%)
  4. OOH oglasi potiču i prodaju pri čemu petina kupaca izjavljuje da je napravilo kupovinu ili preuzelo aplikaciju nakon uočavanja OOH oglasa.

Potrošači u 2022.

Po svemu sudeći, čeka nas još jedna izrazito slična godina. Svi zabilježeni trendovi nastavit će se, uključujući veću OOH potrošnju, ali i visok udio online kupovina. Proći će još nekoliko godina prije nego trend velikih tjednih kupnji izumre, a FMCG kategorije će se po udjelima vjerojatno vratiti na pred-pandemijsku podjelu.

Ipak, mogu se istaknuti neke specifičnosti koje možda možemo očekivati kod potrošača 2022. godine:

  1. Potrošači će tražiti instant užitke. Iako stres koji je ostavila pandemija polako jenjava, nesigurnost koja je u zraku, lockdowni za cijepljene u pojedinim zemljama i slični faktori doprinose traženju pozitivnih iskustava, bilo kratkoročnih ili dugoročnih.
  2. Potrošači će kupovati etičnije. Sve više potrošača proučava podrijetlo proizvoda koje kupuju, a samim time i evaluiraju brendove na temelju ostvarivanja ciljeva koji su njima osobno važni. Pritom je najvažniji od svih očuvanje okoliša, što s pravom postaje sve važnija tema i jedan od faktora prilikom kupovine za mnogo potrošača.

Vanjsko oglašavanje u 2022.

Očekuje se daljnji porast OOH oglašavanja zbog navedenih prednosti koje će se zadržati i u 2022. godini,  ali i OOH evaluira. Neki procesi koji su započeli i prije nastavili su se kroz 2021., a očekuje se da će postati još zastupljeniji i važniji u 2022. godini.

  1. Mjerljive kampanje – Vanjsko oglašavanje odavno je izašlo iz faze statičnih billboarda bez povratnih informacija o učinku kampanje. Mjerljive kampanje poput Hodajućih reklama budućnost su OOH oglašavanja zbog preciznog praćenja učinka.
  2. Integracija digitalnog i OOH oglašavanja – većina ljudi online je i u pokretu i svi imaju pristup putem pametnih telefona. Stoga će sve više kampanja uključivati QR kodove i ostale načine izravnog dolaženja do web stranice u kombinaciji s vanjskim oglašavanjem.
  3. Targetirano oglašavanje – U posljednje vrijeme sve više se prepoznaje kako se i OOH oglašavanje može iskoristiti za učinkovito targetiranje različitih ciljanih skupina, poput aktivacije kampanje putem Hodajućih reklama na studentskim lokacijama ili kraj škola. Očekuje se da će se ovaj trend nastaviti, iako će i dalje biti važne kampanje na najfrekventnijim lokacijama.

Za planiranje oglašavanja putem Hodajućih reklama u 2022. godini pogledajte našu brošuru.