Došao je i prošao još jedan Black Friday, koji svake godine predstavlja jedan od najvećih shopping događaja u svijetu, pa tako i u Hrvatskoj. Prošle godine u Hrvatskoj je od četvrtka do nedjelje potrošeno 1,03 milijardi kuna, a samo na petak 424,5 milijuna kuna. Black Friday svake godine označava početak povećane potrošnje, a kupuju se prvenstveno božićni pokloni, koje većina ljudi ugrabi upravo na Black Friday. Jesu li i ove godine kupci već istrošeni na Black Friday ili se očekuje povećana potrošnja sve do Božića?

Pad u potrošnji

Ove godine od četvrtka do nedjelje u Hrvatskoj je potrošeno 802,7 milijuna kuna, što zvuči impresivno, ali riječ je o padu od 22% u usporedbi s prethodno navedenim podacima za prošlu godinu u istom periodu. Pad se dogodio unatoč tome što su ove godine brojni trgovci zbog pandemije produžili popuste na cijeli tjedan i organizirali Crni tjedan umjesto samo Crnog petka kako bi se smanjile gužve. Isto tako, za sam Crni petak prodaja je pala za 7,75% te je potrošeno 391,7 milijuna kuna.

S druge strane, 62,6% kupaca izjavljuje da namjerava potrošiti jednak iznos za kupovinu božićnih poklona ove godine kao i prošle. Hoće li onda potrošnja još rasti do Božića? Istraživanje LoopMe na uzorku 1.386 odraslih Amerikanaca sugerira da hoće, jer je velika većina, točnije 68% ispitanih, planirala potrošiti tek 10% ukupnog blagdanskog shopping budžeta za Crni petak.

Ako se rezultati mogu generalizirati na hrvatski uzorak, to bi značilo da velika većina još treba potrošiti i do 90% svojih budžeta na različite poklone, a u Hrvatskoj su budžeti u prosjeku do 500 kuna,  pri čemu otprilike 50% kupaca planira potrošiti preko 200 kuna, od toga 5,2% preko 1.000 kuna.

Izgledno je dakle kako je potencijal za potrošnju još uvijek izrazito visok te da je ove godine cijela blagdanska sezona od važnosti za privlačenje kupaca. To povlači za sobom i potrebu intenzivnijeg oglašavanja kako bi se na kupce utjecalo u posljednjoj točki odluke. Pritom su neke kategorije trenutno atraktivnije od drugih.

Što će se kupovati za Božić

Najčešći poklon bit će darovne kartice (48%) koje su u ponudi u sve više trgovina, a sljedeća po frekvenciji je odjeća (43%) što čini blagdanski period idealnim razdobljem za oglašavanjem u tekstilnoj industriji. Sezonske rasprodaje čekaju se i za skupe predmete za kućanstvo poput bijele tehnike koja predstavlja velik potencijal za zaradu u ovom periodu. Pandemija je dovela i do toga da će većina proslaviti u obiteljskom okruženju stoga se očekuje povećana potrošnja i na hranu i piće, a došlo je i do porasta u udomljavanju kućnih ljubimaca zbog čega je hrana i oprema za kućne ljubimce u porastu, pa polovica potrošača u Americi namjerava potrošiti gotovo 100 USD na kućne ljubimce ove blagdane,

Dobrim pozicioniranjem u oglasnom prostoru ove blagdanske sezone još uvijek se mogu ostvariti izvrsni prodajni rezultati, a podaci pokazuju kako još nije kasno. Iskoristite priliku!